Banken zijn bezig om de computersystemen voor betaaldienst iDeal en internetbankieren minder afhankelijk van elkaar te maken, zodat een storing in het ene systeem niet direct consequenties heeft voor het andere systeem.

Dat schrijft minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën donderdag in reactie op Kamervragen over het aantal storingen en fraudegevallen bij onlinebankieren.

In de eerste helft van vorig jaar werden Nederlandse banken meermalen getroffen door storingen, grootschalige cyber- of DDoS-aanvallen.

In reactie hierop hebben banken inmiddels verschillende maatregelen genomen, constateert de minister. “Ondanks dat banken nog steeds geregeld te maken hebben met DDoS-aanvallen, zijn er als gevolg hiervan sindsdien geen of nauwelijks langdurige verstoringen meer geweest.”

Eerder deze maand stelde Allestoringen.nl dat Nederland wereldwijd met afstand het land is met de meeste bankstoringen. In totaal kreeg de website vorig jaar ruim 480.000 klachten binnen over de vier grootste banken van Nederland.

Die cijfers waren voor PvdA-Kamerlid Henk Nijboer aanleiding om de minister om opheldering te vragen. Maar volgens Dijsselbloem is een vergelijking met andere landen moeilijk te trekken, omdat niet overal in dezelfde mate gebruik gemaakt wordt van van onlinebetaalmogelijkheden als in Nederland.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl